Matblogstoppen

Matbloggtoppen

torsdag 24. januar 2013

Sjokolade kjeks / chocolate cookies

Når sant skal sies, så er ikke kjeks noe av det beste jeg vet. Men det er jo gøy å bake dem da. Så denne gang ville jeg prøve å lage " min " egen versjon av sjokolade kjeks.
Selve deigen var god å kjevle ut. Og når jeg hadde stikke ut sirklene og dem lå der på plata, så de deilige ut.
Men jeg ble jammen skuffet da dem ble stekt, de fløt utover og ble flate...

Så var det den spennende delen- prøvesmake. Supergode... Sprø i kanten og "smelte på tungen " i midten.
Blir dem liggende en stund, feks til neste dag, er dem mer seige.


Stekes ved 180 grader i 5-7 min

100 gr smør ( margarin )
1,1 dl sukker
1 egg
ca 1,5 dl mel
3 ts vanilje
1ts bakepulver
90 gr kokesjokolade ( 70% kakao )
ca 1/2 dl melis

Visp sammen smør sukker og egg.  
Tilsett så mel, vanilje og bakepulver.
Smelt sjokolade og ha det i.
Miks...
Deigen blir klissete så elt den sammen med melis.
Pakk deigen inn i plastfolie og la den ligge 1 time i kjøleskap.
Kjevl deigen ut i melis.
Stikk ut sirkler og legg dem på bakepapir.
Stek - dem skal ikke bli " svidd " i kantene.
Smakes best nybakte ( smak og behag )

Jeg pyntet dem med hvit sjokolade.


Ha en søt dag...

Truth be told, biscuits is not some of the best I know. But it´s fun to bake them.  So this time I would try to make " my " own version of chocolate biscuits/cookies.
The dough was good to roll out. And when I`d stick them out and they lay there on the plate- they look delicious.
But I was disappointed when it was baked, they floated out and was flat.

And so it was the exciting part- taste...  Super good... Crispy edge and " melt in the mouth " in the middle.

Bakes at 356 degrees for 5-7 minutes.

100 gr butter ( margarine )
1,1 dl sugar
1 egg
ca 1,5 dl flour
3 teaspoon vanilla
1 teaspoon baking powder
90 gr chocolate ( 70% cocoa )
ca 1/2 dl powdered sugar

Whip butter, sugar and egg.
Add flour, vanilla and baking powder.
Melt chocolate and have it in the batter.
The dough will be sticky, so knead it in powdered sugar.
Wrap the dough in plastic wrap and let it sit 1 hour in the refrigerator.
Roll dough into powdered sugar and cut out sircles and place on baking paper.
They shall not be " burnt " at the edges...

Have a sweet day...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar