Matblogstoppen

Matbloggtoppen

onsdag 10. april 2013

Joconde cake


Da jeg kom over rullekaker og store kaker med mønster i sukkerbrødet på nettet, så lurte jeg på hvordan i all verden de får det til...!?
Kake som rett og slett er "pakket" inn i sukkerbrød.
Så jeg ble nysgjerrig og måtte undersøke det litt nærmere.
Det er faktisk ikke så vanskelig som det ser ut.
Det man gjør er å lage sukkerbrød røre. Og litt av røren blander man i farger som man vil pynte sukkerbrødet med.  Lager mønsteret man ønsker på et bakepapir, steker, smører resten av røren oppå mønsteret og steker igjen.  Da får man mønster på sukkerbrødet.
Jeg laget en liten kake med grønne blader. Nå er det vår, så det passet med litt grønt.


Jeg brukte en langpanne kledd med bakepapir og smurte litt smør på.
For å "bygge" kaken, så brukte jeg en kakeform med låsehendel. ( Springform)
La sukkerbrødet (kuttes i den høyden man vil ha) oppi formen med mønsteret vendt ut, hendelen lukket og la hvit sjokolade kake lag på lag med sjokoladekrem.
På toppen avsluttet jeg med et lag hvit krem.
Jeg lot den stå slik til neste dag.
For å få ut kaken av formen er det bare å dra ut/opp hendelen.


Sukkerbrød.  Stekes 180grader ca 7 min.

 4 egg - 120 g mel - 120 g sukker - 1/2 ts bakepulver - 1 ts Bourbon vanilje (kan sløyfes)
Egg og sukker piskes "fluffy"
Sikt i mel og bakepulver. Rør forsiktig.
Ta litt av røren til det mønsteret som skal være på sukkerbrødet. Rør ut litt mat farge i den og lag mønsteret på bakepapir kledd langpanne.
Stek i ca 2 min. Her må man passe på så det ikke blir svidd.
Ta ut av ovn og smør resten av røren over, iblandet vanilje.
Inn i ovnen igjen og stek ca 7 min.
Snu sukkerbrødet så pynten er vendt opp.
Avkjøl helt. 
Dra bakepapiret forsiktig bort.

Hvit sjokoladekake.  Stekes 180grader ca 30 min.
         
 100g smør (smeltet) - 100g sukker - 2,4dl mel - 1ts bakepulver - 3egg - 1/2dl melk - 2ts vanilje - 150g hvit kokesjokolade
Egg og sukker piskes "fluffy"
Varm melk (ikke kok) og ha oppi biter med sjokolade. Om sjokoladen ikke smeltes av melken, så sett bollen over en gryte med varmt vann.
Bland sjokolade/melken og egg/sukker godt sammen. Tilsett vanilje.
Ha i siktet mel, bakepulver og smør. Fold forsiktig sammen.
Ha i en smurt bakeform. Jeg brukte en 15 cm rund form.

Krem fyll
3dl fløte - 4ss sjokoladepulver - 50g mørk kokesjokolade
Fløte og sjokopulver piskes til krem.
Rør inn hakket sjokolade.


Kom over en side som heter MRobincakes på nettet. WOW for noen stilige kaker. Jeg synes de er av det litt rustikke slaget. I love....

Ha en søt dag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar