Matblogstoppen

Matbloggtoppen

torsdag 4. desember 2014

Chocolate bread


Sjokoladebrød høres kan hende litt spesielt ut,og er vel ikke akkurat noe man forbinder med julebakst. Men nå har jeg bakt det,og det smaker så godt.
Deigen hevet seg aldeles nydelig og det er jo moro.
Sjokoladebrødet minner meg om julekake/julebrød,men uten rosiner og div.


Det var noen få ting jeg utelot fra oppskriften,og det var:
Luftigere bakst
Melkesjokolade (jeg brukte lys kokesjokolade)
Jerngryte (jeg brukte en avlang form/brødform)

Oppskriften er fra "Idas fristelser"

500g hvetemel
1/4 tørrgjær (jeg brukte en pose,da jeg ikke hadde "luftigere bakst")
1/2 ts salt
1ss smeltet smør

Bland sammen mel,gjær,salt,luftigere bakst og hakket sjokolade i en bolle.
Ha salt og gjær på hver sin side i bollen (jeg blandet det)
Hell vann og smeltet smør i melblandingen og rør alt sammen.
Dekk bollen med plast og la stå i 12-20 timer? på kjøkkenbenken (jeg lot det stå i ca 30 min)
Strø mel på kjøkkenbenken og hvelv ut deigen. Brett sidene på deigen innover og form til en stram ball.
Smør en bolle med olje og ha deigen oppi,dekk med kjøkkenhånkle og la stå i to timer.
Sett en jerngryte inn i ovnen samtidig som du skrur ovnen til 230 grader.
Etter 30 min tar du gryten ut av ovnen og heller deigen over i gryten.
Stek så med lokket på i 30 min og deretter 20 min uten lokk.

"Idas fristelser" har også oppskrift på sjokoladepålegg som hører til.

Ha en fin førjulstid...♥



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar