Matblogstoppen

Matbloggtoppen

lørdag 27. april 2013

" Glass " decoration


Pynten her er fin å bruke på kaker og desserter.

This decorations is lovely to use on cakes and desserts.

Det ser kanskje en smule fancy ut og vanskelig å få til, men er faktisk enkelt å lage.
Man bruker noe som heter Isomalt.
Strør litt av det på en bakepapir kledd plate og inn i ovnen på 180gr i 4-5 min.
Da det har smeltet sammen til en boblende masse tar man ut plata, legger bakepapir over og stryker den varme massen utover.
Lar det avkjøle seg og drar forsiktig av papiret.
Alltid spennende å se hvilken fasong det har blitt til....

It might look a bit fancy, but it is easy to make.  Using something called Isomalt.  Have some of it on a baking sheet covered plate, and in the oven at 180 degrees for 4-5min.  When it has melted into a bubbling mass, take out the plate and put a piece of baking paper over the hot Isomalt.  Spread it slightly out with a spatula.  Let it cool.  Gently pull the paper.

Her har jeg brukt strøssel i isomalten.

Here I have used sprinkles in isomalt.

Det strøes i den varme massen før man stryker det flatt.
I det forrige innlegget ( cupcake stand ) har jeg satt en slik bit i glasuren.

In the previous post (cupcake stand) I have a "glass" decor in frosting.

For de to her ( sommerfugl og rose ) har jeg hatt smeltet isomalt oppi silikonmold.

Da har jeg først isomalt oppi silikon muffins form og lar det smelte i ovnen. Og så heller jeg massen i molden. Det må gjøres raskt, da det stivner fort.

Her har jeg først lagt sukkerperler i silikonmold.

I have first added sugarperls in the siliconmold.


Jeg liker denne siden bedre, den er mer glass-aktig.

Smeltet Isomalt er farlig varmt, så vær forsiktig.

Melted isomalt is dangerously hot, so be careful.

Ha en søt dag...

Have a sweet day...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar